söndag 9 maj 2010

Helgen över!

Under veckan tog vi oss åter tillbaka till det normala efter alla sjukdomar. Jag jobbade 3 dagar och tjejerna var i skolan och på dagis.

Mycket tid denna vecka har lagts på tomten och marken runt gården. Jag har klippt allt gräs med Gilsonklipparen. Det har funkat kanon att klippa trots mullvadshögar och tuvor. Skall försöka hålla gräset klippt runt gården iår.

Fredagen började inte bra. Jag lyckades köra på något som låg på vägen som jag först trodde var nån form av låda som jag trodde skulle gå under bilen. Den gick inte under och verkade vara en stålprofil, det small till ordentligt när jag klippte den i 90. Den fastnade under bilen och drogs med en bit innan den lossnade. Jag stannade men såg ingen direkt skada under bilen. Jag fortsatte till jobbet men när jag kom till Helsinborg lucktade det dock bränt om SAABen. Så nån skada hade dock uppkommit.

När kom hem lyckades jag också köra sönder Gilson-gräsklipparen klippdäcket gick sönder jag tappade en kniv som såg ut att minst behöva svetsas. (Den var redan svetsad).

Efter närmare besiktning av SAABen kundet jag inte hitta någon annan skada än att främre ljuddämparen och en plåt under motorn hade fått en buckla. Det tyckte jag var underligt. När jag åkte till Ängelholm så stannade jag till där "olyckan" hände och då hittade jag den jag körde på. Det var ingen stål profil utan en plastprofil som man använder och lägger under spännband vid transporter. Det kan förklara att skadorna ändå var så begränsade. Plastbiten var inte speciellt tung. Förhoppningsvis är det inget fel på SAABen utan jag kan köra vidare ;-).

Jag ringde Jan-Erik i Svensköp och frågade om han kunde hjälpa mig att laga klippdäcket. Så idag har jag varit i Svensköp och fått hjälp och hälsat på. Det blev lite snack och både fika och Middag. Det var trevligt att vara tillbaka i Svensköp, det var ett tag sen senast. Åkte också förbi vår gamla gård det såg fint ut där. Jan-Erik fixade också klippdäcket så nu är det bara att klippa igen.

Doris var på sin övernattning med Miniorena, det var tydligen kul. Det var en hel del bus. De sömnade visst inte före midnatt. I kväll somnade Doris ovaggad.

Igår var Eva och alla tjejerna och köpte nya vårskor, alla kom hem nöjda och sprang runt inne i de nya skorna. Nu väntar vi bara på vårvädret också. Potatisen har börjat titta upp ordentligt här på Bjäre nu men det tar väl inte riktig fart innan det blir riktigt varmt. I helgen har det dock kommit lite regn vilket var välbehövligt dock behövs det nog mer regn för grödorna.

Nu väntar en kort vecka som jag kommer att börja i Älmhult i morgon. Så det blir tidig uppstigning för mig i morgon bitti. Sov gott!           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar