söndag 16 maj 2010

Grabbhelg

Så var Grabbhelgen över och Patrik, Sam och Filippa har åkt hem igen till Stockholm. Det blev en riktigt lång resa ned då Patrik hade med sig min gamla båt ner. Trailern har inte på flera år varit besiktigad men detta hade Patrik fixat och bytt hjullagren. Dock fanns en viss oro för de gamla 10 tumsdäcken som börjat få torrsprickor, med en marschfart på 80 km i timmen så tog resan ned med stopp nästan 8 timmar. Hoppas de kapade den tiden med några timmar på hemvägen när de slapp båten.

Innan de kom i fredags så kittade jag fönstren i källaren, så de är nu klara att färdigmåla om någon vecka när kittet torkat till lite. Jag har också kvar jobbet att putsa igen de skador som blev när vi breddade fönsterhålen i grunden för att få in de "nya" fönstrena.

Jag körde också röjsågen och slog gräset runt husen så att det ser lite ordentligt ut. Jag körde även med klippoklipparen som nu fungerar alldeles utmärkt efter min renovering, klart starkaren än tidigare.

På fredagkvällen hade Eva gjort Lasagne som vi åt först vi 21.00 tiden. Ett par öl på det så somnade även Stockholmgästerna ovaggade efter den dryga resan.

Lördagen bjöd på hellregn och ca 10 grader så det fick bli innejobb. Sam Kingkong gick lös på stallinredningen och rev ut och städade upp lite i stallet som vi sen eldade upp, blev jättebra med mera svängrum i stallet.

Patrik och jag koncentrerade oss på fönstren i stallet, som var i ett dåligt skick. Fönstren var dock dubbla vi gjorde om dessa till enkla genom att dela på dom och behålla de bäst lyckades vi få ihop riktigt skapliga fönster. Vi tog bort löst kitt bytte trasiga rutor och grundoljade sedan alla fönstren (11 st). Jag och Sam hjälpes också åt med att skrapa alla karmar och grunda dessa innan vi tog kväll. Sam hann dessutom med att skrapa den återstående gaveln på huset.

Se grillade vi Laxsidor, det var jättegott. Vitt vin och efterrätt i form av Rabarberpaj skapade genast 3 slappa boys som satt framför TV:n och bara stönade, som med svårighet lyckades få i sig ytterligare nån öl.

På söndagen körde vi en rundtur och tittade lite på omgivningarna på Bjäre, vädret var grått, blåsig och ensiffrig temperatur. (Långt ifrån de drygt 20 grader och sol vi fick rapporter ifrån Stockholm). Patrik och jag kittade några fönster innan det var dags för lunch och avfärd hemåt. Sam hade uppdraget att köra 5 tjejer bakom traktorn på vagnen en tur. Sam hann också med att skrapa resten av övre gavlen på huset.

Det var en kanonhelg (bortsett från vädret) kul att träffa killarna, vi fick jättemycket gjort alltid tacksamt med hjälp det går så mycket fortare och är så mycket roligare att jobba ihop. Det får bli fler grabbhelger på Bjäre. Nu blev det kanske lite väl mycket jobb då vädret inte direkt inspirerade till en "öl i solen"

När de hade åkt tillbaka mot Stockholm kittade jag färdigt de återstående 5 fönstren och monterade sen in alla fönstren på plats, så nu är det bara slutmålning på plats kvar, känns jätteskönt att ha detta gjort.

Doris och Filippa kom också jättebra överens, jag tycker Doris är så duktig hon är verkligen en jättebra kompis som har lätt att bli bra kompis med alla. Även Asta och Svea uppskattade Filippa och var med och lekte mycket.

Tack Patrik och Sam för en trevlig Helg och ett jättebra arbete, kul att kunna hålla kontakten med Er känns helt naturligt att träffas fast det inte är ofta vi kan ses.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar